היציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות: מי מוביל?

    המועצה המקומית היציבה ביותר בישראל היא בישוב האלפיון העליון כפר שמריהו. בישוב 2,378 תושבים, בדירוג הסוציואקונומי הגבוה ביותר - 10
    צבי הדס No Comments on היציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות: מי מוביל?

    דירוג סוציואקונומי גבוה אינו מעיד בהכרח על יציבות פיננסית של עירייה: המועצה המקומית היציבה ביותר ל-2016 היא כפר שמריהו, ובמקום השני רמת נגב שלה דירוג סוציואקונומי של 5 בלבד

    צילום: פייסבוק
    המועצה המקומית היציבה ביותר בישראל היא בישוב האלפיון העליון כפר שמריהו. בישוב 2,378 תושבים, בדירוג הסוציואקונומי הגבוה ביותר - 10
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עיריית נס ציונה נמצאת זו השנה השלישית ברציפות בראש דירוג היציבות הפיננסית של הערים הגדולות בארץ. כך עולה ממחקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוגBdiCode לשנת 2016.

    היציבות הפיננסית של רשות מקומית הינה תוצאה, בין השאר, של הכנסות הרשות, של המצב הסוציו אקונומי של התושבים (דירוג מ-1- 10הכי טוב) והיכולת לגבות מהם את מסי העירייה אך גם מהתנהלות יעילה של העירייה גם מבחינה תפעולית וגם מבחינה פיננסית.

    עיריית נס ציונה, שבה יש 44.7 אלף תושבים, מחזיקה בדירוג סוציו אקונומי של 7. במקום השני בדירוג השנה נמצאת רמת השרון , זאת לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום השישי. ברמת השרון גרים 48.6 אלף תושבים והיא מאופיינת בדירוג סוציואקונומי גבוה של 9.

    במקום השלישי נמצאת העיר חולון, ללא שינוי לעומת השנה שעברה. בעיר גרים 205 אלף תושבים, והיא מאופיינת בחתך סוציואקונומי של 5. במקום הרביעי נמצאת הרצליה, עם 101 אלף תושבים ודירוג סוציו אקונומי של 8.

    השנה מדורגת ראשון לציון במקום החמישי, זאת לאחר ששנה שעברה דורגה במקום ה-21. ראשון לציון מאופיינת בדירוג סוציואקונומי של 6 והיא מאכלסת כ-257 אלף תושבים.

    תל אביב מעניקה 20% מהכנסותיה מארנונה כהנחה לזכאים

    אחד הנתונים המעניינים בנוגע לארנונה הנגבית מהתושבים הוא שיעור ההנחה שמעניקה כל עיר לתושביה הזכאים לה. הנחות ניתנות למשל לאזרחים ותיקים, נכים, אסירי ציון, עולים חדשים, נפגעי פעולות איבה, ניצולי שואה נזקקים ועוד.

    בעיר באר שבע ניתנות הנחות בארנונה בהיקף של כ-220 מיליון שקל, המהווים שיעור של 23.66% מהכנסות העיריה – השיעור הגבוה ביותר בקרב הערים בישראל, מה שמעיד על הכמות הגדולה יחסית של תושבים הזכאים להנחות בארנונה בעיר. שיעור הנחה דומה קיים גם בירושלים, המהווים הנחת ארנונה בהיקף של 685 מיליון שקל.

    שיעור גבוה של הנחות ביחס להכנסה של 20% קיים גם בעיר תל אביב. בסה"כ נאלצת תל אביב לוותר על הכנסות בהיקף של 737 מיליון שקל בשנה כתוצאה מהנחות שהיא מעניקה.

    העיר שבה שיעור ההנחות (ביחס להכנסות) הנמוך ביותר בישראל, נס ציונה. נס ציונה מעניקה הנחות בהיקף של 12.2 מיליון שקלים, המהווים 5.7% בלבד מהכנסותיה. שיעור נמוך של הנחות של 6.1% קיים בראשון לציון, ושיעורים דומים קיימים גם ברמת השרון, הוד השרון אילת והרצליה.

    תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi, מציינת כי "גם השנה אנחנו רואים כי דירוג סוציואקונומי גבוה אינו מעיד בהכרח על יציבות פיננסית של עירייה. כך למשל אנחנו רואים את חולון ממשיכה לבלוט גבוה בדירוג היציבות, למרות דירוג סוציואקונומי של 5, או את כרמיאל במקום ה-6 עם דירוג סוציואקונומי דומה. מצד שני אנחנו רואים עיריות שאוכלוסייתן מבוססת יחסית כמו רעננה והוד השרון בדירוג ה-21 וה-22.

    גם נושא ההנחות והפטורים מארנונה אינו תמיד מעיד על אוכלוסייה חלשה כך ניתן לראות שבתל אביב שיעור ההנחות גבוה מאוד למרות שהדרוג הסוציואקונומי עומד על 8 ולעומת זאת בערים כמו יבנה אילת ונהריה דירוג סוציואקונומי של 5 אבל שיעור ההנחות נע בין 7% ל – 9% בלבד. ינאי מציינת כי ככל שהרשות נותנת יותר הנחות ופטורים לתושביה כך נטל הארנונה שנופל על האוכלוסייה שמשלמת מחיר מלא גבוה יותר אבל כמובן שיש לבחון בכל רשות גם מהו שיעור הארנונה הראשוני שנדרש מהתושבים"

    כפר שמריהו היציבה ביותר במועצות המקומיות

    CofaceBdi מפרסמת במקביל גם דירוג דומה למועצות המקומיות, המצביע גם הוא כי דירוג סוציואקונומי גבוה או נמוך אינו מעיד על היציבות הפיננסית של המועצה. מהדירוג עולה כי המועצה המקומית היציבה ביותר בישראל היא בישוב האלפיון העליון כפר שמריהו. בישוב 2,378 תושבים, בדירוג הסוציואקונומי הגבוה ביותר – 10. במקום השני בדירוג המועצות המקומיות היציבות ביותר פיננסית מדורגת רמת נגב. במועצה 6,325 תושבים, בדירוג סוציואקונומי 5.

    במקום השלישי גן רוה (5,445 תושבים, דירוג סוציואקונומי 8), במקום הרביעי הר אדר (4,043 תושבים, דירוג סוציואקונומי 9) ובמקום החמישי נמצאת באר טוביה, עם 21 אלף תושבים ודירוג סוציואקונומי של 6.



    0 תגובות